Besøk Trollpikken

Trollpikken er enkel å finne og turen er enkel å gå. Den karakteristiske steinformasjonen like utenfor Egersund hadde over 25.000 besøkende i 2017.
Her vil du finne parkering og en liten suvenirbod.

• Lengde på tur 1.830 km/1.14 mi
  • Tidsbruk på omlag 1 timer tur/retur.
  • Velg gode sko, det er myr og noen bløte partier.

Bil og Parkering ved Trollpikken

Følg skilting fra FV42 mot Stavanger. Egen parkeringsplass er bygget ut med toaletter og kiosk i sommerhalvåret. Parkering koster 100 kroner.

Egersund taxi tilbyr fastpris mellom Egersund sentrum/Togstasjonen og parkeringen ved Trollpikken. Kr. 200 for vanlig bil kr 350 minibuss og samme priser på retur. Ved bestilling opplys om fast pris før turens start – VIKTIG. Tlf for bestilling er 51490000.

Sykkelutleie

Besøkende kan leie sykler hos Magma Geopark og Grand hotell

2,3 km

En vei

187 m

Stigning

Guidet tur

Turen til Trollpikken tar ca.2,5 timer med guiding. Når vi er på plass, da blir det mulig å ta en pause samt ta bilder før vi går tilbake til Egersund. Total varighet ca. 5 timer.

Oppmøte i Elvegata 23 (Magma geopark sitt kontor)

Book Nå!

Rute 1: Direkte

1: Følg FV 42 fra Egersund togstasjon i retning Krossmoen. Etter ca 2 min ta til høyre inn på Sletteidveien, skilt merket Trollpikken. Kjør til parkeringsplass merket Trollpikken, ca 3-4 min. Følg merket sti. Gå opp Kjervallsbakken. Midt i bakken går Opplev Dalane-stien inn til høyre. Ta av her. Etter den første bekken holder du til venstre. Når du ser et stort vann, følger du dalsøkket oppover. Trollpikken reiser seg helt øverst i dalen, i et skar. Turen er ca 2,3km lang hver vei.

Rute 2: Fra Egersund Sentrum

Det er også mulig å gå på merket sti til Trollpikken fra Egersund sentrum. Gå opp til Vannbassengan og videre over Veshovda og Mjølhusåsen (Opplev Dalane-stien). Da tar du til høyre rett før du kommer til Kjervallsbakken og følger samme rute opp dalen. Det er rundt 7 km å gå fra Vannbassengan i flott natur. Bruk gode sko, det er myr og noen bløte partier.

2018 TROLLPIKKEN SA

MENY LINKER
KONTAKT OSS
For guidede turer og mer informasjon, ta kontakt med Magma Geopark: