Besøk Trollpikken

Trollpikken er enkel å finne og turen er enkel å gå. Den karakteristiske steinformasjonen like utenfor Egersund hadde over 25.000 besøkende i 2017.
Her vil du finne parkering og en liten suvenirbod.

• Lengde på tur 1.830 km/1.14 mi
  • Tidsbruk på omlag 1 timer tur/retur.
  • Velg gode sko, det er myr og noen bløte partier.

Bil og Parkering ved Trollpikken

Følg skilting fra FV42 mot Stavanger. Egen parkeringsplass er bygget ut med toaletter. Parkering koster 100 kroner.

Egersund taxi tilbyr fastpris mellom Egersund sentrum/Togstasjonen og parkeringen ved Trollpikken. Kr. 200 for vanlig bil kr 350 minibuss og samme priser på retur. Ved bestilling opplys om fast pris før turens start – VIKTIG. Tlf for bestilling er 51490000.

Sykkelutleie

Grand hotell leier ut sykler.

2,3 km

En vei

187 m

Stigning

Guidet tur

Turen til Trollpikken tar ca.2,5 timer med guiding.

Hvis du vil ha en lengre tur, så går vi helt tilbake til Egersund. Total varighet ca. 5 timer.

Rute 1: Direkte

1: Følg FV 42 fra Egersund togstasjon i retning Krossmoen. Etter ca 2 min ta til høyre inn på Sletteidveien, skilt merket Trollpikken. Kjør til parkeringsplass merket Trollpikken, ca 3-4 min. Følg merket sti. Gå opp Kjervallsbakken. Midt i bakken går Opplev Dalane-stien inn til høyre. Ta av her. Etter den første bekken holder du til venstre. Når du ser et stort vann, følger du dalsøkket oppover. Trollpikken reiser seg helt øverst i dalen, i et skar. Turen er ca 2,3km lang hver vei.

Rute 2: Fra Egersund Sentrum

Det er også mulig å gå på merket sti til Trollpikken fra Egersund sentrum. Gå opp til Vannbassengan og videre over Veshovda og Mjølhusåsen (Opplev Dalane-stien). Da tar du til høyre rett før du kommer til Kjervallsbakken og følger samme rute opp dalen. Det er rundt 7 km å gå fra Vannbassengan i flott natur. Bruk gode sko, det er myr og noen bløte partier.